تاریخچه مانتو در ایران

همانطور که میدانیم با پایان کار مانتو در اروپا و دوره تجدد در ایران این پوشش در ایران مورد استفاده نبوده است.
پیش از انقلاب اسلامی در ایران پوشش اصلی بانوان در کنار پوشش سنتی چادر، شامل پوشش بلوز و شلوار، کت و شلوار و چادر های رنگی برای حجاب استفاده می شد.
همانطور که گفتیم پس انقلاب اسلامی و طی دوران اندکی مسئله حجاب کامل و نوعی مناسب با فرهنگ انقلابی توسط رابط‌های سیاسی فرانسوی به ایرانیان پیشنهاد شد که با تغییراتی جزئی مورد پذیرش این کشور قرار گرفت.
مدل مانتو در دهه ۶۰ شامل مانتوهایی بود که در این دوران تولید می شدند بسیار گشاد و حتی فراتر از اورسایز بودند.
برای دوخت این مانتوها با اپل های بزرگ، بیشتر از پارچه های تیره رنگ و به سبک لباس های متحدالشکل استفاده میشد.
روشن ترین رنگ در مانتوهای این دوره، رنگ کرمی یا خاکی و از این طیف رنگها بود. البته کمی بعد رنگ های شادتر همین مدل مانتو ها نیز پدیدار شد و رفته رفته جان گرفت.

مانتو های مدل دهه 60 با وجود گشادی بیش از حد و استفاده از پارچه زیاد و چین دار در واقع جایگزینی برای چادر بودند و سعی در پوشاندن اندام زنان در آن دوره داشتند. این روش دوخت و ارائه پوشاک تقلیدی از سبک اروپایی پوشش و استفاده از چین و پف ها در لباس بودند. رفته رفته این مدل مانتو تغییراتی را در خود دید به گونه ای که به سایز و اندام بانوان نزدیک تر شد.
مانتو های مدل خفاشی و طرح کرپ از مدل های بعدی محسوب میشوند که آرام آرام و دهه 70 وارد بازار شدند و مورد استفاده قرار گرفتند.
مانتو های خفاشی و گشادتر در دهه 70 وارد بازار مانتو ایران شدند .

این مدل مانتو ها در قسمت آستین خود دارای میزان بیشتری پارچه بودند. در آن زمان برخی از چهره ها با پوشیدن این مانتو ها نوعی پیشروی در مدل مانتو را به نمایش گذاشتند و در همان زمان پوشیدن این مدل مانتو نشانه ای از به روز بودن بانوان بود.
البته این سبک مدل مانتو در آن زمان هم مورد انتقاد فراوانی قرار گرفته بود و بسیاری از صاحب نظران دولتی و مذهبی آن را غیر اسلامی می دانستند.

در سالهای انتهایی دهه 70 نیز مدل های مانتویی کوتاه تر بسیار مد شدند. این مانتو ها شبیه به شومیز های مردانه بودند و بسیار کوتاه تر از قبل بودند به طوری که پوشیدن این مدل مانتو های جدید نشانه ای از تجدد خواهی بود. پس از این دوره هم همین مدل مانتو ها تبدیل به مانتو های جدید گشادی شدند که فضای بازار و فشن را تغییر دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.